Кога спират двигателите с вътрешно горене в Европейския съюз?
Европейският съюз си постави амбициозни цели за намаляване на въглеродните емисии и борба с изменението на климата. Една от мерките, които се обмислят, е постепенното премахване на двигателите с вътрешно горене (ДВГ). Въпросът, който вълнува всички, е кога ще се случи това?
От 2035г. новите коли, работещи с бензин или дизел, вече няма да могат да се продават в ЕС, реши окончателно Европейският парламент. Изключение се прави за колите, които ще използват синтетични или така наречените електронни е-горива. Този вид горива могат да бъдат произведени с помощта на възобновяема електроенергия от вода и въглероден диоксид, извлечен от въздуха. Те не отделят допълнителни вредни за климата газове.
ЕС вече е поставил цели за производителите на автомобили за намаляване на емисиите от нови автомобили. До 2030г. производителите на автомобили трябва да намалят средните емисии на новите си автомобили с 37,5% в сравнение с нивата от 2021г. Това означава, че производителите на автомобили ще трябва да произвеждат повече електрически и хибридни превозни средства, за да постигнат тези цели. С новата мярка Европейския Комитет иска да намали значително парниковите газове, като целта е до 2050 година Европа да стане първият климатично неутрален континент.
Сега ще се питате това ли е краят на двигателите с вътрешно горене? Не, защото за това се изисква и съгласието на отделните страни членки. Техните правителства трябва да приемат забраната за продажба на конвенционални автомобили след 2035 година.
До момента само някои държави в рамките на ЕС са си поставили свои собствени цели. Например Норвегия си е поставила цел да забрани продажбата на нови автомобили с ДВГ до 2025г. По същия начин Обединеното кралство са си поставили цел да забранят продажбата на нови бензинови или дизелови автомобили до 2030г.
Поетапното премахване на двигателите с вътрешно горене ще има значително въздействие върху автомобилната индустрия. Това ще изисква значителни инвестиции в нови технологии и инфраструктура. Наличието на зарядни станции за електромобили ще трябва да се разшири, а цената на електромобилите ще трябва да намалее, за да станат по-достъпни за потребителите. Съществуват и опасения относно въздействието върху работните места в автомобилната индустрия. Постепенното премахване на този вид двигатели ще изисква промяна в уменията на работниците в индустрията и някои работни места може да бъдат загубени.
В заключение може да кажем, че постепенното премахване на ДВГ в ЕС е неизбежно. Точният график все още се обсъжда, но е ясно, че това ще се случи по-рано, отколкото по-късно. Преходът към електромобили и хибридни превозни средства ще изисква значителни инвестиции и промяна в уменията на работниците в автомобилната индустрия. Ползите от намаляването на въглеродните емисии и борбата с изменението на климата обаче са ясни и ЕС предприема необходимите стъпки за постигане на целите си.